Verandering

Een gesprek over verandering. Geen zin Mijn clientje Leon heeft niet veel zin vandaag. Hij wil liever buitenspelen en leuke dingen doen. Hoewel ik geen idee heb wat er is en hij ook niet moeilijk doet als zijn moeder weggaat, merk ik dat iets hem veel energie kost. In de tuin Ik besluit om samen … Lees meer…

Rekenen met “de helft”

Om te kunnen rekenen met “de helft”, is een goed beeld bij het begrip ‘helft’ essentieel voor de beelddenker. Beelddenker Maarten begeleid ik al sinds hij in groep twee zit. Zijn leerkracht signaleerde hem als beelddenker. Door de signalen van de leerkracht namen ouders contact met me op. Nu komt Maarten al weer enkele jaren … Lees meer…

lettergrepen en klankgroepen

Verdelen we woorden nu in lettergrepen en klankgroepen? Voor het lezen en spellen is het herkennen van de lettergrepen of klankgroepen in een woord stap 2. De eerste stap heb ik beschreven in mijn blog van 4 juni 2021 Lettergrepen/klankgroepen herkennen Als de klinkers bekend zijn, laat ik mijn cliëntje, Imre een gekleid voorbeeld zien … Lees meer…

POPtalk een beeldgesprek over gedrag.

Start van het gesprek Voor we starten vraag ik Mees, of hij met mij een beeldgesprek over zijn gedrag, met de poppetjes,  wil voeren. Dit over zijn gedrag op de kinderopvang. Op verzoek van moeder start ik  met een POPtalk-gesprek met mijn cliëntje Mees.  Zijn moeder heeft er al met hem over gesproken en hij … Lees meer…

De letters in mijn hoofd.

Het onderstaande berichtje kreeg ik van de moeder van Nordin en mag ik met jullie delen. Tot de zomervakantie mocht ik Nordin begeleiden. Aan zijn moeder vertelde hij hoe hij met zijn Davis-tools de problemen op school benadert. Nordin vertelde vandaag heel mooi aan mij hoe zijn hoofd werkt. Dit kwam doordat zijn vriendje, een … Lees meer…

Een Zelfstandig naamwoord tot leven brengen.

Hoe breng je een zelfstandig naamwoord tot leven. Beelddenkers vinden leren leuk, als ze zelf iets kunnen creëren, bijvoorbeeld door een zelfstandig naamwoord tot leven brengen. Als ze hun eigen zelfstandig naamwoord kunnen creëren. Een zelfstandig naamwoord, zo’n abstract begrip dat je gebruikt voor een groep woorden met een bepaald kenmerk. Hoe breng je zo’n … Lees meer…

Ander licht op: schrijven van de lange en korte klank

Ander licht op: Schrijven van de lange en korte klank.

Schrijven van de lange en korte klank Met de Davis-methode als basis ontstond het plan om te zoeken naar een andere manier om de lange en korte klank te leren schrijven als je dyslexie hebt.  Het goed leren schrijven van de lange en korte klank is wel één van de lastigste zaken wanneer je dyslexie … Lees meer…

Spelling- en grammaticamethode voor beelddenkers

Al jaren vraag ik me af wanneer er een spelling- en grammaticamethode voor beelddenkers wordt ontwikkeld. Dyslectisch Fijn dat ik me aan je mag voorstellen. Ik ben Jolien Fokkens  en ben sinds 2004 Davis Counselor, dit in mijn praktijk “De Vuurtoorn” in Beilen(Drenthe). Ik kwam door mijn zoon in aanraking met de Davis®methode.  Hij bleek … Lees meer…

POPtalk voor een leesproces zonder frustraties.

POPtalk Jasper heeft moeite met lezen en in een POPtalk-gesprek zoeken we naar oplossing voor zijn frustraties tijdens het lezen. We gebruiken POPtalk voor een leesproces zonder frustraties.   Frustratie Jasper heeft moeite met lezen en hij komt daarom voor begeleiding bij De Vuurtoorn. We zijn al een aantal weken bezig, als moeder aangeeft dat … Lees meer…

Focussen en zelfvertrouwen

Leuke focus oefening Onderdeel van een begeleiding is leren focussen met behulp van een spelletje. Eén van de spelletjes is het gooien en vangen van kooshballen. De meeste kinderen, maar ook volwassenen vinden dit  vaak een leuke oefening. Het is een oefening om te leren focussen op je doel en je zelfvertrouwen te vergroten. Uitzoeken … Lees meer…

Schrijf je in voor de nieuwsbrief