Leren met je beelden
Bij de Vuurtoorn leert de beelddenker anders leren. Leren in beelden in plaats van in woorden.
Op school leert iedereen in woorden te denken, maar een beelddenker denkt in beelden en dat kan problemen geven.
Terwijl,
een vis leert zwemmen, want hij heeft vinnen,
een linksbenige voetballer, leert scoren met links,
een vogel leert vliegen, want hij heeft vleugels,
een linkshandige leert links te schrijven.
Daarom leert de beelddenker bij de Vuurtoorn gebruik te maken van zijn beelden.
Beelddenken
Beelddenken is een manier van informatieverwerking. Het wordt ook wel omschreven als non-verbaal, holistisch, visueel-ruimtelijk of conceptueel denken. Naast het beelddenken is er het woorddenken. Ook wel als verbaal, analytisch, auditief-sequentieel, volgordelijk of lijndenken aangeduid. Alle mensen denken op beide manieren. Maar iedereen heeft een voorkeur. Zoals je ook een voorkeur hebt voor links of rechts schrijven, heb je ook een voorkeur voor denken in beelden of denken in woorden.
Informatie
Informatie is alles wat de beelddenker ziet, hoort, voelt, leest, proeft, meemaakt. Deze informatie verwerkt de beelddenker (vaak onbewust) tot een geheel, een beeld. Is er een beeld ontstaan dan kan de beelddenker die vorm geven in gebaren, kleuren, beweging, ontwerp, woorden, muziek of in materiaal zoals metaal of hout. Dit is afhankelijk van de voorkeur van de beelddenker.
Kwaliteiten
Kwaliteiten van een beelddenker zijn ruimtelijk inzicht, inlevend, zorgzaam, strategisch, ontwerpen, uitvinden, uitdenken, organiseren, techniek, handvaardigheid, kunst, werktuigbouwkunde/mechanica, verhalen vertellen, dansen, toneelspelen, fotografie, atletiek en voertuigen besturen. Een beelddenker denkt gemakkelijk “out of de box” en dat geeft vaak een verrassend en mooi resultaat. Dit denken in beelden zet de beelddenker vaak ook in tijdens leren, concentreren en communiceren. Alleen krijgt hij daarmee niet altijd het gewenste resultaat, omdat wij allemaal op een bepaalde manier leren wat beter aansluit bij de woorddenker.
Frustratie
Er ontstaat bij de beelddenker frustratie en faalangst als het op school, in een gesprek of op het werk niet lukt. Ouders begrijpen het niet, de leerkracht niet, collega’s niet en de beelddenker zelf al helemaal niet. Het zat allemaal zo mooi in zijn hoofd, maar hij krijgt het niet op papier, gepland of verwoord in een gesprek.
Omdat hij moet functioneren in een volgordelijk systeem, dat niet aansluit bij zijn manier van denken, zie we langzaamaan het gedrag van de beelddenker veranderen. Puur uit overlevingsdrang verstopt de beelddenker, voor zover dat lukt, zijn creativiteit. Boosheid, angst, irritatie, slapeloosheid en ongeïnteresseerdheid is het gevolg.
Beter leren, concentreren en communiceren.
Wil je als beelddenker beter leren, concentreren en/of communiceren? Dan is het belangrijk om de beelddenker, en het liefst ook zijn omgeving, inzicht te geven in de manier van denken van de beelddenker. En wil de beelddenker ‘scoren’, op school, werk of in een relatie, dan is het belangrijk om de beelddenker te leren zijn kwaliteiten te gebruiken om beter en gemakkelijker te leren, concentreren en communiceren. Net als de linksbenige voetballer, die we in de training immers ook met links laten trainen omdat hij daarmee het beste scoort!
Lees meer over de 37 kenmerken van een beelddenker en bij vragen neem gerust contact op.