Verhaal 5 – gepest

Het is al weer een paar jaar geleden. Onze dochter Renée zat op een Christelijke basisschool lekker dicht in de buurt. Vanaf groep 4 kregen we door dat ze regelmatig gepest werd en dat ze moeilijk vriendjes maakte. Dit werd in de jaren erop alleen maar erger. Natuurlijk spraken we de school erop aan het gebeurde vaak in de pauze, uit het zicht van een toezichthouder.


Ook al pretendeerde de school een goed pestbeleid te hebben en hier veel aan te doen, hadden wij het bewijs in huis dat het niet zo was. Ze bleek zich maar kort te kunnen concentreren en was motorisch wat minder.

We begrepen het ook niet. Onze dochter is een lief kind, met het hart op de goede plaats, attent, en toch was ze een buitenbeentje, niet geaccepteerd. Haar leraar adviseerde ons om contact op te nemen met de afdeling kinderpsychologie van het en haar een sociale vaardigheidscursus te laten doen. Radeloos als we waren stemden we hier mee in baat het niet dan schaadt het niet. De cursus werd doorlopen, maar we hadden als ouder het idee dit niet het probleem was. Mijn dochter werd blijkbaar gezien als degene die sociaal vaardig moest worden, terwijl wij wisten dat ze dat al was. De cursus bracht uiteindelijk ook niet de verbetering die we zochten.

Dus maar weer op Google zoeken, en daar liepen we tegen het begrip beelddenken aan.
Nog nooit van gehoord, maar in de beschrijving van een beelddenker zaten zoveel overeenkomsten met onze dochter dat we direct het gevoel hadden eindelijk iets te kunnen !
Via de website hebben we contact opgenomen met Jolien, die haar getest heeft. Het was duidelijk, onze dochter was een echte beelddenker. Jolien gaf uitleg waardoor we ons geen zorgen maakten. Beelddenken bleek niet te genezen, maar je kunt wel leren om hier goed mee om te gaan, en je talenten beter te gebruiken. Vervolg was een counseling van 30 uur in totaal waarin Jolien onze dochter leerde om met het beelddenken om te gaan. Ze kreeg een aantal handvatten aangereikt, die ze nu nog steeds gebruikt. Onze dochter vond het gezellig bij Jolien, en ging graag. Dat zelfde jaar moest onze dochter haar cito toets doen, met een wat teleurstellende uitslag van vmbo-kaderberoeps. Wij wisten dat er meer in zat, het was een slimme meid, en we waren ervan overtuigd dat als we eerder op het beelddenken waren uitgekomen, ze een betere uitslag had gehaald. Op haar nieuwe school hebben we dit direct bespreekbaar gemaakt. De school was bekend met beelddenken (in tegenstelling tot de basisschool). Onze dochter had een probleemloze overgang naar het middelbaar onderwijs.
Werd sneller geaccepteerd en had vriendinnen. Had prachtige rapporten. In het tweede jaar vmbo hebben we gevraagd of ze toch niet een niveau hoger kon. De leraren waren het met ons eens, ze mocht naar de theoretische leerweg. Ze heeft diezelfde avond, op eigen initiatief, Jolien gebeld om haar te bedanken voor haar hulp. Beelddenkers zijn prachtige kinderen, en met de juiste begeleiding of sturing kunnen ze blijkbaar elk doel halen.

Jolien was tijdens en na de cursus altijd bereidt om vragen te beantwoorden, en nam na een jaar nog contact met ons op, om te vragen hoe het allemaal ging. Verder heeft ze ook een informatiemiddag gedraaid op de betreffende basisschool om leraren te informeren.

Onze dochter gebruikt nog steeds dingen die Jolien haar geleerd heeft, en blijkbaar met groot succes !!

Eerst was ik helemaal niet goed in rekenen, ik deed het rekenwerk van één groep lager.
Mijn ouders en ikzelf zaten hier wel mee, en we wisten ook niet wat het was.
Om een of andere manier kwamen mijn ouders er achter dat het waarschijnlijk Beelddenken was. En toen kwam ik bij Jolien terecht!

Het klikte al heel goed tussen ons en ik vond de opdrachten die ik moest doen eigenlijk helemaal niet langdradig of stom ik vond ze juist heel leuk!
Toen ik klaar was met progamma vond ik het ontzettend jammer..
Ik heb er ook heel veel aan gehad.
Ik zit inmiddels in de 2e klas en ik ben door Jolien 1 niveau omhoog gegaan van het Vmbo!

xx Renée 2010
Renée is in 2007 gecounseld

Schrijf je in voor de nieuwsbrief