Als lezen en leren topsport is

Topsport.

Op zondagavond, bekijk ik de mail van het afgelopen weekend. Er is een mailtje van de moeder van Igor.

Igor is groep 4 bij me gekomen, omdat het op school met lezen en emotioneel niet zo goed ging. De ouders maakten zich zorgen. Dit kon toch niet goed zijn voor Igor. School was ook wel bezig, maar er veranderde nog niet zo veel en dus waren ze zelf op zoek gegaan.

Een jaar later

Nu ruim een jaar later gaat het direct na de vakantie heel goed met Igor. We zijn allemaal enthousiast, ouders, leerkracht en ik. Igor blijkt dat na een tijdje toch anders te ervaren. Hoewel Igor goed zijn best doet en dit ook resultaat heeft, verandert zijn gedrag. Hij is de laatste weken steeds sneller geïrriteerd, boos of heeft een grote mond. Ouders hebben al besloten dat hij maar een weekje niet naar de kinderopvang gaat. Toch willen ze graag weten wat ik er van vind of denk.

Bijna vakantie

In de praktijk zie ik bij de begeleiding ook vaak dat kinderen tegen een vakantie altijd wat meer moeite hebben met de opdrachten die ze krijgen. Ook niet beelddenkers raken vermoeid, maar altijd net wat minder. Een beelddenker moet dag in dag uit in een systeem functioneren dat niet het zijne is. Ook al zie ik een Igor, die ontzettend goed meedoet en ook wil meedoen, voor hem is de inspanning groter, intenser dan voor de niet beelddenker. Voor hem is lezen en leren topsport.
Nel Ojemann, zij ontwikkelde het Signaleringsonderzoek beelddenken, zei altijd: “Geef ze af en toe een Pyjamadag.” Een dag waarin ze niets hoeven, net als in de vakantie. Even weer krachten verzamelen.

Een signaal

Vanuit mijn perspectief, kan het veranderende gedrag een signaal zijn. Een signaal, dat aangeeft ik ben een pauze nodig. De praktijk is echter wat weerbarstiger, want het is nog geen herfstvakantie. En eigenlijk zouden ze(beelddenkers), dan twee weken vakantie moeten hebben, maar jah…………….Het is dus niet de intelligentie van Igor, maar doordat hij meer energie in het leerproces moet stoppen is hij gewoon eerder op. Houden we daar geen rekening mee, dan zal er sneller verwarring optreden, waardoor leerstof anders binnenkomt dan bedoelt en dan…………..vul zelf maar in.

Rust

Je hoort en leest dat topsporters vaak wat van hun sociale leven moeten inleveren. Een goede balans tussen inspanning en ontspanning is nodig om te kunnen presteren. Omdat ook voor Igor lezen en leren topsport is, is mijn enige advies rust. Even geen of in ieder geval minder activiteiten(ook geen leuke) en daar zijn de ouders al prima mee bezig. Ze besluiten ook om Igor in plaats van op twee sporten, naar één sport te laten gaan.

School

Op school is het wat lastiger, af en toe een time out, zou hem goed kunnen helpen. Het gaat om het verminderen van prikkels/informatie. Ik denk echt dat zijn leerkracht het beste weet wat op school haalbaar is. Toch stuur ik, in overleg met de ouders, ook een mailtje naar de leerkracht. De leerkracht is blij met mijn mailtje en zal kijken welke mogelijkheden er zijn om de balans voor mijn cliëntje te helpen herstellen.

POPtalk gesprek

Wat ik niet kan beoordelen is of er andere dingen meespelen die Igor dwars zitten. Bijvoorbeeld ruzie in de klas, niet mee mogen doen of zich zorgen maken om de pijn van andere kinderen. Maar ook thuis kan er van alles spelen, misschien is de hond ziek, is er een verhuizing op komst of heeft oma haar been gebroken. Dan is  er echt een POPtalk gesprek nodig en tot op dit moment was daarvoor nog geen noodzaak.

Systeemgerelateerde leerproblemen

Eigenlijk zou je al direct vanaf het begin van het schooljaar rekening moeten houden, met het feit dat Igor, maar ook andere beelddenkers, kinderen met dyslexie, dyscalculie, add en/of adhd eigenlijk aan topsport doen. Zelfs al hebben ze met de Davis®methode geleerd hoe ze als beelddenker invloed krijgen op leven, leren en concentreren, ze blijven functioneren in een systeem wat minder bij ze aansluit en moeten daarom altijd extra of andere inspanningen leveren.  Ojemann, noemde dat “systeem gerelateerde leerproblemen”.

Topsport mag, maar hoeft niet

De ouders adviseer ik om met Igor, die nu in groep 6 zit, te bespreken hoe ze het beste verder kunnen gaan. Hij wil zo graag en doet daardoor aan topsport. Dat mag, maar hoeft niet. Het is belangrijk dat hij zelf leert kiezen. Natuurlijk, nu hij nog zo jong is, is het belangrijk hem daarbij te ondersteunen.

Mogelijkheden

Als de problemen blijven zijn er verschillende mogelijkheden. Hij kan bijvoorbeeld groep 6 nog een keer doen. Het heeft echter ook een meerwaarde als hij zich bij een leerkracht of groep thuis voelt. Een andere oplossing kan zijn rustiger aan doen in de groep. Dat heeft misschien een lagere instroom in het voorgezet onderwijs tot gevolg, maar ook een kind dat lekker in zijn/haar vel zit. Het is maar wat ouders/Igor het belangrijkste vinden. Want als hij zelf heel graag een bepaald niveau wil halen, wat wil/kan Igor dan zelf doen?

Balans tussen inspanning en ontspanning

Het ligt niet aan de intelligentie van Igor. Als balans tussen inspanning en ontspanning onvoldoende is, zien we dat vaak terug in gedrag. En inspanning is niet alleen dat wat op school gedaan wordt. Alles wat prikkels veroorzaakt, dus ook veel leuke dingen, kunnen de balans verstoren. Hoe saai ook, maar een “pyjamadag/weekend”, kan de balans weer herstellen.
Ouders heb ik aangeraden om samen met Igor een oplossing te zoeken. En dan uit te proberen wat Igor nodig heeft om weer in balans te komen.

Herken je jouw (klein)kind in het blog. Is lezen en leren topsport voor hem of haar  en wil je meer weten? Neem gerust contact op of kom naar een informatieavond bij de Vuurtoorn en klik op deze link.

Natuurlijk vind ik het heel fijn als je mijn blog met plezier en interesse hebt gelezen. Zou je me dat willen laten weten, door deze blok hieronder te liken. Alvast bedankt.