ANDERS leren, concentreren en communiceren

Alfabet

Soms is het best lastig om te bedenken wat en hoe ik iets op mijn blog kan schrijven. Zo zat ik ook na te denken over een onderwerp.  Er zijn zoveel dingen waar wat over te zeggen is. Ineens wist ik het, het alfabet. Bij een Davis counseling wordt meestal gestart met het alfabet. Het alfabet heeft structuur en die structuur gebruik ik om mijn blogschrijfsels een beetje te structureren. Heb ik toch weer 26 berichtjes, tenminste ………dat hoop.

Zoals te verwachten start ik mijn beelddenkalfabet met de A.

Anders leren, concentreren en communiceren

Anders leren, concentreren en communiceren.
Wat is dat ‘anders’, hoe doe je dat?

Verschillende betekenissen
In het woordenboek(van Dale basiswoordenboek Nederlands)  heeft het woordje ‘anders’ maar liefst 5 verschillende betekenissen. Geen wonder dat de dyslectische beelddenker helemaal in de war raakt.

1
Anders = niet hetzelfde = afwijkend
2
Anders = op een andere manier
3
Anders = in het andere of tegenovergestelde geval
4
Anders = op andere tijden, in andere omstandigheden
5
Anders = in feite

Op een andere manier

In ‘Anders leren, concentreren en communiceren’ wordt met ‘anders’ bedoeld, op een andere manier leren, concentreren en communiceren.

Leren met al je zintuigen

Beelddenkers leren met behulp van al hun zintuigen. Ze onthouden en kunnen weer bij deze kennis als ze de leerstof ervaren hebben. Anders gezegd, als ze er een beeld bij hebben. Daarna kunnen ze de ervaring prima analyseren.
Anders dan woorddenkers die door lezen,  luisteren of een filmpje de leerstof onthouden en zich daar op een later tijdstip een beeld/ervaring bij vormen. Ze onthouden feiten gemakkelijk.

De tafel van 3

 

De tafel van 3 leer je bijvoorbeeld, door zelf appels te verdelen in groepjes van 3 en vervolgens de appels te tellen en de antwoorden er bij te kleien. Wat maakt deze manier zo anders.
U kunt zich vast wel voorstellen, dat als je lekker in de zon, de appels onder de boom mag op zoeken en in groepjes verdelen, dit een fijne bezigheid is. De warmte van de zon, de geur van de appels en de smaak, de verschillende groottes en kleur. Heel Anders dan op een stoeltje achter een tafeltje op een papier, de plaatjes van een appel tellen.

Daarna klei je de antwoorden, misschien in de zon, misschien binnen, maar de inspanning die dat kost, het samen maken van de kleirolletjes en daarna de cijfers vormen in combinatie met de appels een herinnering die voor de beelddenker essentieel is voor het leren van bijvoorbeeld de tafel van drie.

Veel te veel tijd

Nu denk je misschien, ja maar, dat kost toch veel te veel tijd. Misschien…….., maar dagen oefenen vanaf een papiertje en het vervolgens nog niet kunnen onthouden. Hoe frustrerend is dat en wat doet dat met je zelfvertrouwen? Als leren vanaf papier moeilijk is, betekent dat nog niet, dat je helemaal niet kunt leren.

Veel beeld en zelf ervaren

Tip voor pappa’s, mamma’s, opa, oma , juf meester of de volwassene met dyslexie of dyscalculie.  Maak van het oefenen van de tafels een gezellige bezigheid, met veel beeld en zelf ervaren, dat maakt leren een stuk gemakkelijker en fijner.

O ja, en vergeet niet om foto’s te maken en uit te printen. Hang ze bijvoorbeeld in de wc. Iedere keer als je daar zit en je ziet de foto’s, herinner je,  je weer de gezelligheid  van het maken en oefen je even de tafel.

 

Vond je dit een leuke post? Met liken of delen doe je me een groot plezier.  Alvast, bedankt!