Als begeleider werk ik, Jolien Fokkens, met beelddenkers, mensen met een neurodivers brein.
Doel van iedere begeleiding is het vergroten van jouw leerraam, zodat jij je staande kunt houden op school, werk en/of in de maatschappij. Met andere woorden, de mogelijkheden om iets te kunnen leren uitbreiden. Verder ondersteun ik je met het toepassen van de geleerde ‘gereedschappen’ tijdens leren en leven. De basis van iedere begeleiding is de Davis®methode en/of POPtalk.
In mijn blog neem ik jullie mee naar mijn belevenissen in de dagelijkse praktijk. Vandaag staat leren focussen in de praktijk centraal.
Cindy
Cindy is een jonge veertiger. Ze heeft bedacht dat ze graag haar communicatie wil verbeteren. Als doel van de begeleiding heeft ze: “Een verhaal, bijvoorbeeld uit de krant, navertellen zoals ze het heeft gelezen.”
Als Cindy weer binnenkomt voor begeleiding, gaat ze zitten en begint gelijk te vertellen over haar ervaringen in de praktijk.
Warrig hoofd
Cindy krijgt van mij de ruimte om over haar ervaringen te vertellen. Ze zit ermee, dat ze een warrig hoofd heeft en eigenlijk vindt ze dat niet erg maar toch ook weer wel. Wanneer, vind je het erg, vraag ik. Ze vertelt dat ze op bezoek was en daar gepraat heeft en dat warrige gevoel heeft.
Om alles wat ze voelt en denkt tot werkelijkheid te maken vraag ik of we het met POPtalk-materiaal zullen neerzetten. Cindy knikt.
Met POPtalk zetten we neer hoe de verwarring ontstaat.
Cindy is het groene popje met het blonde haar. Ze is ook het groene pionnetje, omdat er van het Playmobil popje maar één was.
Gevoelens en gedachten
Eerst vraag ik haar welke kleur dat warrige gevoel heeft. Rood is haar antwoord en ik pak een rood rond vouwblaadje. Vervolgens vraag ik of ze het gevoel een vorm in klei wil geven. Ze maakt al vrij snel een bal met allemaal uitsteeksels. Dan vraag ik welke gedachten ze bij dit gevoel heeft. Ze denkt dat ze dingen niet goed zegt en tegelijk weet ze dat anderen vinden dat ze het prima zegt.
Het moet beter,
Hoe zou je het willen hebben vraag ik. Volgens Cindy moet het beter. Oké, hoe zou je het willen waarderen, vraag ik en of ze het in blokjes wil aangeven. Wat ze heeft gezegd, waardeert ze met één blokje en zoals ze het zou willen zeggen is 10 blokjes. Terwijl ze vertelt legt ze de gewenste verandering (een gedachte dat het beter moet) op tafel.
Op de foto is het de gele cirkel links van de rode.
Rustig vs warrig hoofd
Als alles op tafel staat realiseert Cindy zich, terwijl ze naar de opstelling kijkt, dat het gesprek niet start met een warrige hoofd. Eigenlijk is haar hoofd rustig als ze nog niet op bezoek is. Tijdens het bezoek wordt er gepraat, weer thuis of al tijdens het gesprek denkt ze, dat ze het niet goed heeft gedaan en dan ontstaat dat warrige hoofd.
Focussen
Als ik de gebeurtenissen in volgorde heb geschoven wordt het Cindy ineens duidelijk, dat ze beter kan focussen voordat ze begint met praten, in plaats van achteraf denken: “Ik had moeten focussen”. Cindy verwijt zichzelf dat ze niet op tijd focust met als resultaat het warrige hoofd/gevoel. Om haar te bevestigen in haar ontdekking knik ik.
Gedachten veranderen
Hoe zou het zijn als jij gedachten verandert, vraag ik. Bijvoorbeeld je denkt: ‘Dat heb ik gezegd’, in plaats van ‘Wat ik heb gezegd is niet duidelijk’. Hoe zou jij je dan voelen, vraag ik. Dat weet ze wel, blij.
Politie-agent
Ja, maar……, komt er vervolgens achteraan, dan zit er een politie-agent in mijn hoofd en die pakt zijn opschrijfboekje en schrijft “Dit kan beter!”. Oké, dus de stem van die politie-agent is de oorzaak van jouw verwarring. Is de politieman in je hoofd een trigger? Emmmmmm, ja, daar kan ze het mee eens zijn. “Wat heb je nodig of wat zou je kunnen doen om de agent uit te schakelen of in ieder geval op afstand te zetten?”, vraag ik. Op dat moment zou ik dus weer moeten focussen zegt Cindy. Zeker, het focussen kan je helpen op dat moment. Jij kan focussen, maar het moet van niemand. Je hebt de keus. Ja, ja, knikt ze en zegt: “Dus eigenlijk voordat ik begin te praten, in plaats van dat ik achteraf denk wat ik had moeten doen”, zegt Cindy. Daar ben ik het mee eens.
Ordenen van verwarrende gedachten.
Nu alles op tafel staat kan Cindy alle verwarrende gedachten, gevoelens en gebeurtenissen ordenen door de beelden op tafel en dat gaat een stuk gemakkelijker dan in je hoofd. En ja je kunt alles vertellen wat er in je hoofd zit, maar door te focussen, las je een pauze in en is het gemakkelijker om te ordenen/bedenken wat je wel en niet wilt vertellen.
Leren focussen
Wil jij ook leren focussen of heb je vragen naar aanleiding van deze blog, mail of bel gerust naar De Vuurtoorn.
Het blog is gebaseerd op ervaringen uit de praktijk, overeenkomst met namen en/of gebeurtenissen berusten op toeval.