Lezen en begrijpen wat je leest.
Inmiddels gaat het technisch lezen een stuk beter en dan komt de volgende stap, begrijpen wat je leest. Anouk is een pienter dametje, zit in groep 4 en komt voor begeleiding. Ze komt omdat lezen en spellen onvoldoende vorderen en de tegenzin om naar school te gaan steeds groter werd.
Een andere invulling
Anouk leest in een boek over ‘Dolfje Weerwolfje’. Na iedere interpunctie bespreken we kort het beeld of gevoel dat ze heeft bij ieder zin. Het blijkt dat Anouk regelmatig een heel andere betekenis geeft aan de woorden. Er ontstaat een heel ander verhaal.
Beeldloze woorden 
Zo het woordje ‘als’, ze denkt dat het de naam van een persoon is. Bij ‘ik’ denkt ze aan zichzelf, terwijl het in het verhaal om iemand anders gaat. Bij het woord ‘eenmaal’ heeft ze geen beeld en vraagt wat het betekent. Voor de beelddenker zijn dit de zogenaamde ‘beeldloze woorden’. Woorden met beeld zijn onder andere: tafel, stoel, raam, auto.
Ik
Een voorbeeld. Het woord ‘ik’ is een woord, dat iedereen voor zichzelf kan gebruiken zonder zijn of haar naam te noemen. Bijvoorbeeld: “Ik ga naar de bakker”. In een verhaal kan ook geschreven worden:
“Mama zegt: “Ik ga naar de bakker.””
Hier is ‘ik’ mama, maar voor een beelddenker is dat niet altijd logisch. In hun hoofd is een stoel een stoel, hoezo is het in een andere zin een bank. Anouk is helemaal verbaasd en ze fronst haar voorhoofd. Ze weet wel dat je aan woorden, plaatjes, ervaringen koppelt, maar dat ‘ik’ in het boek een ander persoon is, dan wanneer je zegt: “ik ga naar de bakker” is een verrassing.
In de war
Anouk raakt helemaal in de war van al die woorden waar ze geen beeld bij heeft en zegt dat ook. Samen gaan we in de tekst op zoek naar woorden die meer dan één plaatje of gevoel hebben of juist geen plaatje of gevoel hebben . Het opent de ogen van Anouk waardoor ze
gemotiveerd raakt om de betekenis, het plaatje bij woorden te zoeken, en ze begrijpt wat ze leest.
De begeleiding
Beelddenkers willen graag eerst inzicht in het systeem, ze leren graag top down. De uitdaging voor leerkrachten/het onderwijs is om dat op een heldere beeldende manier uit te leggen en eigenlijk nog liever te laten zien of ervaren, waardoor vragen in het hoofd van de beelddenker worden beantwoord en verwarring oplost. Helaas is daar vaak niet voldoende tijd voor, met 25 of meer kinderen in de groep.
Tijdens de begeleiding maak ik jonge beelddenkers met lees- en spellingproblemen bewust van hun behoefte aan beelden tijdens lezen en spellen. Ik reik ze de beelden/ervaringen aan die nodig zijn om een tekst te begrijpen of we zoeken samen naar het passende beeld zodat lezen en spellen makkelijker en leuker worden.
Webinar 
Het fundament onder mijn begeleiding is de Davis-methode.
Op woensdag 8 oktober om 19.30 uur geef ik een webinar over “De Davis-methode en dyslexie, dyscalculie en ad(h)d”. Ik vertel hoe het brein van een beelddenker met dyslexie, dyscalculie en ad(h)d werkt en hoe daardoor lees-, spelling-, reken- en/of concentratieproblemen kunnen ontstaan.
Maak de eerste stap door het brein van je kind te begrijpen en klik hier om je aan te melden en deel te nemen aan het webinar.
Als ouder kun je het verschil maken, zodat je kind zich staande houdt in het leerproces.
Zie ik je 8 oktober? Ik kijk uit naar je deelname.
Tot ziens, Jolien