Dyscalculie

De omschrijvingen die we vinden van dyscalculie hebben allemaal als overeenkomst, dat het gezien wordt als een stoornis.

Opvallend is dat bij kinderen en volwassenen met dyscalculie net als bij veel kinderen met dyslexie, add, adhd en aan autisme verwante stoornissen het lange termijngeheugen goed is, maar het korte termijn- of werkgeheugen niet of in ieder geval minder goed.

Het hebben van een minder goed korte termijn geheugen kun je zien als een stoornis.

Maar is dat ook zo? Als iemand met links schrijft, noemen we dat toch ook geen stoornis. Al heeft het wel even geduurd voor we deze minderheid op school konden leren schrijven.

Dyscalculie en de Davis-methode

De dyslect en ontwikkelaar van de Davis-methode, Ron Davis, zag dat niet zo. Wanneer je tijdens het leerproces gebruik maakt van iemands sterke kant, kun je ook de minder sterke kant ontwikkelen. Met zichzelf als proef-persoon ontwikkelde Ron Davis, de Davis®methode. Meer informatie hierover kun je terugvinden in zijn boeken:

de gave van dyslexie (en dyscalculie)   de gave van leren, van de auteurs de gave van dyslexie

De Davis-methode geeft kinderen en volwassenen met dyscalculie, dyslexie, adhd, add, concentratieproblemen en aan autisme verwante stoornissen de – gereedschappen – in handen om bij het leerproces gebruik te maken van dit lange termijn geheugen. Deze mensen noemen we ook wel beelddenkers. Wilt u weten of u of uw kind een beelddenker is? Kijk dan bij de 37 kenmerken van beelddenken.

Meer info over Dyscalculie

Meer informatie vind u bij leer- en ontwikkelingsproblemen.

Hulp bij dyscalculie

Voor een persoonlijk gesprek, kunt u altijd contact opnemen of bezoek één van de presentaties.