Anders leren

Het heeft toch nog even geduurd, maar nu dan mijn eerste informatieve blog over beeldenken.

BEELDDENKEN en ANDERS LEREN!

Beelddenkers leren het liefst met gebruik van al hun zintuigen. Voelen, ruiken, horen, zien, proeven. Zelf ervaren of zelf te doen is dat, wat ze nodig hebben om te leren. Eigenlijk willen ze het liefst gewoon alles zelf ontdekken. De intelligentie maakt niet uit. Het is de voorkeur om informatie te verwerken. Net zoals een voorkeur voor links schrijven in plaats van met rechts.

FIETSEN

Laten we leren fietsen als voorbeeld nemen. Je kunt de beelddenker met woorden uitleggen hoe je moet fietsen. Maar van zo’n woordenbrij  zonder voorbeeld kan de beelddenker helemaal in de war raken. Zelfs als je het in stapjes doet of je maakt er een tekening van, kan het moeilijk of niet binnenkomen. Maar, laat je de beelddenker écht fietsen, dan hebben ze het ervaren. De ervaring is noodzakelijk om te kunnen leren! Is het een positieve ervaring dan willen ze vaak ‘als vanzelf’ weten, hoe dat ‘ding’ heet waarmee je stuurt en die ‘dingen’ waar je’, je voeten op zet.’ Want pas als de beelddenker een beeld heeft zal hij woorden onthouden.

SCHOOL

Op school komen deze beelddenkers  vaak in problemen. Juist, omdat daar veel met woorden wordt uitgelegd. Wel ondersteunt met een plaatje of filmpje, maar dat is niet voor lang iedere beelddenker genoeg.

Beelddenkers worden vaak niet begrepen en de beelddenker voelt zich niet begrepen. Dit kan leiden tot leerachterstanden en/of gedragsproblemen.

Maar je geef je jouw beelddenker net als de linkshandige het juiste gereedschap om te leren, dan kan hij zich staande houden in onze talige volgordelijke wereld!

Wil je graag hulp of meer informatie kijk dan eens op de website of stuur een mail naar info@devuurtoorn.nl