Verhaal 6 – zinvolle begeleiding

De samenwerking tussen onze zoon en Jolien Fokkens is er één die je zeer goed doet. In totaal heeft onze dyslectische zoon 3 jaar, wekelijks of om de week, begeleiding van Jolien gehad. Dit met een heel goed resultaat.


Inmiddels is onze zoon naar de brugklas van het voortgezet onderwijs overgestapt. Dat de begeleiding zinvol was blijkt ook nu weer. Op alle talen heeft onze dyslectisch zoon een voldoende. Alle handvatten die hij van Jolien heeft aangereikt gekregen, gebruikt hij ten volle en is zich zeer bewust van “oorzaak en gevolg”. Wat zijn we blij dat we het advies van Jolien niet in de wind hebben geslagen, maar ons kind het vertrouwen hebben gegeven, waar het op de lagere school soms wel eens aan ontbrak.
Een kind is immers geen eenheidsworst maar een persoon met allerlei (soms erfelijke) karaktertrekken en handicaps die hij zijn leven lang met zich zal moeten meedragen. Het vervelende is echter dat iedereen wel een CITO toets moet maken, omdat we “kennis” (rekenen en taal) meetbaar willen hebben.
Tussen het gekrakeel van diverse andere deskundige personen door, wist Jolien de rust te bewaren en zo onze zoon en ons het gevoel van eigenwaarde te geven waar hij en wij zo dringend behoefte aan hadden.
Jolien bleef in onze zoon geloven en wist ons aan te sporen gewoon te wachten tot hij gegroeid zou zijn en niet direct allerlei kunstgrepen met discutabele medicatie aan te gaan. Gelukkig hebben we geluisterd, want wat is hij gegroeid als persoon, maar vooral ook in prestaties. Wat ook goed helpt is de leeromgeving waar hij nu is. Op de school waar hij nu zit wordt hij eindelijk begrepen en denken ze niet dat hij dom is. Maar deze leeromgeving had hij nooit kunnen bereiken zonder de hulp van Jolien, waarvoor onze meer dan hartelijke dank!!!!
januari 2012