Wil je ook leren met behulp van je talent

HOE Leren beelddenkers

Informatieverwerking

Zoals je in mijn vorige blog kon lezen is de informatieverwerking van beelddenkers anders dan bij een groot deel van ons mensen. Als je weet dat beelddenkers informatie anders verwerken is het niet zo raar om te bedenken dat ze waarschijnlijk ook anders leren.
Een voorbeeld. Als een rechtsbenige voetballer wil scoren, doet hij dat het makkelijkste met zijn rechterbeen. Een linksbenige voetballer vanzelfsprekend met links. Beide kunnen ze ook wel met het andere been schieten, maar…………….dit levert vaak niet het gewenste resultaat op.
Hetzelfde geld voor mensen met een voorkeur voor beelddenken. Willen we ze iets leren alsof ze woorddenkers zijn, dan levert dat vaak niet het gewenste resultaat op.

Woorddenkers leren stap voor stap, zoals het in ons onderwijs wordt aangeboden. Van deel naar geheel. Je kunt het ook wel vergelijken met het lezen van een gebruiksaanwijzing. Voor een woorddenker is het niet noodzakelijk  om te weten wat er uitkomt, dat ziet hij immers wel als het klaar is.

Hoe leren beelddenkers

Een praktisch voorbeeld om het uit te leggen.
Komt een beelddenker bij me in de praktijk, omdat het leren van Engelse woordjes niet lukt.
Nadat de beelddenker een aantal basisgereedschappen heeft gekregen starten we met het leren van het omgekeerde alfabet. Immers als je het omgekeerde alfabet kunt onthouden kun je ook Engelse woordjes onthouden. Het omgekeerde alfabet is het middel om te leren leren als beelddenker.

Alle zintuigen

Een beelddenker leert met behulp van al zijn zintuigen, oren, ogen, neus, gevoel, smaak. Om zoveel mogelijk aan deze behoefte tegemoet te komen, maken we tijdens een counseling gebruik van klei.
Door het omgekeerde alfabet te kleien voelt de beelddenker letterlijk de klei, maar de motorische bewegingen slaat hij ook op in zijn lichaam en zijn ogen zijn belangrijk om de juiste verhouding waar te nemen. In plaats van klei zou je ook brooddeeg kunnen nemen, kan de beelddenker tot slot zijn letter ook nog opeten. Iedere letter wordt op een speciale manier visueel  opgenomen.
Als ik de beelddenker later vraag het omgekeerde alfabet op te zeggen, is dat nog wel eens lastig. Maar vraag ik de beelddenker het alfabet neer te leggen, dan lukt dat prima. Het zien van de letters, roept de herinnering aan het maken van de letters op en ook alle gedachten die er bij het maken waren. Het was een totale ervaring, die de beelddenker niet meer vergeet. Zo was er een keer een cliëntje dat verbaasd zei: “Als ik het zie, weet ik het wel!!” . De glimlach en het enthousiasme dat je dan ziet, ontroert me iedere keer.

Associëren

Beelddenkers leren, door te associëren aan iets wat ze weten. Dat wil zeggen wat ze hebben ervaren. Pas daarna komt het verwoorden wat ze weten en dat is voor sommige beelddenkers heel moeilijk, maar geef je een beelddenker rust en tijd, dan zal hij ook kunnen verwoorden of schrijven wat hij weet. Het is ook belangrijk dat de beelddenker dat zelf weet, ervaren heeft, dat het bij hem zo werkt, dat geeft rust en zelfvertrouwen.

Problemen

Er ontstaan (leer)problemen als de beelddenker geen beeld kan vinden of maken bij de informatie die hij krijgt aangeboden. Bijvoorbeeld een gebruiksaanwijzing zonder plaatjes, het bonnetje van de aankoop van een nieuw bed het schrijven van een brief of verslag.

Oplossing

De oplossing is om de beelddenker, net als de voetballer die met links schiet, bewust te maken van zijn manier van denken. De beelddenker en de woorddenker te leren hoe waardevol de beelddenker voor onze wereld is. Want net als een linksbenige en rechtsbenige voetballer beide waardevol zijn voor het team, zijn beelddenkers en woorddenkers dat voor onze wereld.