In gesprek met je kind met behulp van playmobil

Woorden in beeld.

Tip

In mijn vorige blog was de laatste tip:
“Ga aan het eind van de dag even bij je kind in bed liggen en vraag naar de leuke en minder leuke dingen van die er die dag. Hierdoor kun je uitbarstingen door opgekropte frustraties en emoties een stapje voor zijn”.
Maar wat nu als je beelddenker niet zo’n prater is. Moeite heeft met gedachten in woorden om te zetten. Of misschien wel een prater, maar je beelddenker springt in het gesprek nogal van de hak op de tak. Waardoor het lastig is te begrijpen wat er precies bedoeld wordt.

Beeldgesprekken

Tijdens begeleidingen en counselingen heb ik zelf ook ervaring met gefrustreerde kinderen die het lastig vinden om te vertellen wat ze dwars zit. Van ouders hoorde ik regelmatig, dat ze het soms heel moeilijk vinden om er achter te komen waar hun kind last van heeft of waar het door gefrustreerd is.
Bij de Davis®methode werken we veel met klei. En met behulp van kleibeeldjes ondersteunde ik waar nodig gesprekken met kleibeelden. Een gesprek liep dan een stuk gemakkelijker.  Immers als een beelddenker een beeld heeft of krijgt ontstaat er begrip en ruimte om oplossingen te zoeken. Ik noem deze gesprekken zelf beeldgesprekken.

POPtalk

Tijdens een workshop kwam ik POPtalk ontwikkelaar Trudy Borst tegen.
Zij vertelde dat ze de methode POPtalk  had ontwikkeld als ondersteuning bij  gesprekken met kinderen. Praten met Playmobil-poppetjes. Ik was erg benieuwd en deed de workshop POPtalk bij haar.Het was geweldig!  Het is zo’n mooi communicatiemiddel dat ik me vervolgens ook heb laten opleiden tot POPtalk trainer. In eerste instantie voor de ouders van mijn beelddenkers. Dit om ze een hulpmiddel te kunnen bieden in het gesprek met hun beelddenker. Maar al snel was duidelijk dat POPtalk voor iedereen die met kinderen of volwassenen in gesprek wil een heel goede ondersteuning is.

Oogjes glimmen van plezier

Alleen al bij het zien van al het Playmobil glimmen de oogjes van mijn cliëntjes  van plezier. Als ik me dan met behulp van de Playmobil voorstel, kunnen ze vaak niet wachten om ook zelf te laten zien wie ze zijn. Op een speelse manier en bijna als vanzelf leren we elkaar kennen. Door wat er op tafel staat kijkt het kind letterlijk van een afstandje naar zichzelf. Dat voelt veel fijner en is eenvoudiger, dan over jezelf praten zonder de Playmobil.
Het is geweldig om te zien hoe kinderen veel gemakkelijker kunnen zeggen wat er in ze om gaat of wat ze dwars zit,  als ze het met spelmateriaal kunnen laten zien. Ook het zelf of samen bedenken van oplossingen wordt daardoor een stuk gemakkelijker.

In groep 8 werd er gepest door de hele klas.

Zo kwam bijvoorbeeld Miranda voor een POP-talk gesprek bij me. Ze zat in groep 8 en er werd gepest, door de hele klas volgens Miranda. Moeder had al verschillende keren geprobeerd het samen met haar en school op te lossen. Toch kwam het probleem steeds weer terug. Moeder belde me of ik met een POP-talk gesprek misschien iets kon doen. We maakten een afspraak.

Met grote tegenzin naar school

Miranda kwam een beetje verlegen binnen. Nadat we ons aan elkaar hadden voorgesteld, ontstond er een prettige sfeer. Ik vroeg of ze het nog steeds over het pesten wilde hebben. Ja, dat wilde ze wel. Ze vond het pesten heel vervelend en ging met grote tegenzin naar school. In een vraag- en antwoordspel, liet ik Miranda haar groep neerzetten. Het lokaal waar ze in zat bestond uit een combinatiegroep 7 en 8. Gedurende het gesprek werd duidelijk, dat er in het lokaal niet werd gepest, maar juist op het schoolplein. De Playmobil popjes verplaatsten we naar het schoolplein.  Al vragende werd duidelijk dat er tijdens de pauze werd gepest. Dit door een groepje van 4 jongens. De andere kinderen op het schoolplein deelde Miranda in twee groepen in. Een groep neutrale kinderen en een groepje vriendinnen. Toen alles op tafel stond, zag Miranda duidelijk dat er maar vier jongens waren die pestten. Dit in plaats van de hele groep! In haar ogen zag ik de verbazing als ze zegt: “Het zijn er maar vier!”. Dit was genoeg om Miranda, vol zelfvertrouwen en met meer plezier weer naar school te laten gaan.

Voor ouders en professionele hulpverleners een heel mooi middel.

POPtalk is eenvoudig en heel effectief! Juist voor ouders een heel mooi middel om met je kind in gesprek te gaan. Maar ook voor leerkrachten, logopedisten, orthopedagogen, psychologen en andere professionele hulpverleners als ondersteuning van gesprekken met kinderen. Geschikt voor een grote doelgroep. Vergelijk het maar met een presentatie. Een presentatie met plaatjes en filmpjes is toch ook veel leuker met beeldmateriaal, zo ook een gesprek dat we ondersteunen met poppetjes en spelmateriaal.

 

Wil je meer informatie over een POPtalk gesprek of workshop. Klik dan hier. Of neem contact op.