Hoe een nieuwe fiets het leerproces kan belemmeren

Een nieuwe fiets.

Hoe een nieuwe fiets het leerproces kan belemmeren.

Hoeveelheid

Vandaag is Nanda bij me. We zijn bezig met een beeld bij het voor haar beeldloze woord hoeveelheid. De betekenis van het woord hebben we opgezocht en besproken. Ze heeft er zelf een beeld bij gemaakt en kleit nu het woord hoeveelheid.

Het lukt niet

Het kleien verloopt met wat kleine hobbeltjes goed. Tot we bij de 2de h komen. Het lukt niet om de h in de goede verhouding te kleien. Ze wordt boos, erg boos en gooit de klei van zich af. Ik snap het niet. “Ik kan het niet, ik weet het niet” komt er uit. Al zeven letters zijn goed gedaan, daar geloof ik dus niets van. Praten helpt niet merk ik.

Pictogrammen

De pictogrammen die in de buurt liggen, pak ik er daarom bij. Ik laat zien met een aantal picto’s dat ik een boze Nanda zie en dat ik nu zelf in de war ben. Bij het zien van de picto’s wordt ook haar boosheid minder als ze ziet(door de picto’s) wat het met mij doet. Er ontstaat een opening voor een gesprek.

Boos

Ik vraag naar de oorzaak van haar boosheid. Dat lukt niet. Dan pak ik er gekleurde memo-blaadjes bij en vraag welke kleur haar boosheid heeft. Ze hoeft niet lang te zoeken, het wordt paars. Is dit de goede kleur voor je boosheid vraag ik. Het is de goede kleur en met legoblokjes geeft ze aan dat de boosheid wel 10 blokjes hoog is. Maximaal is 10 en minimaal 1 blokje. Ineens als een kurk die van de fles komt zegt ze “Ik weet niet wanneer de fiets komt”. Het is me duidelijk. Ze krijgt een nieuwe fiets en de fiets is er nog steeds niet. Misschien komt fiets vandaag maar misschien ook wel dinsdag, zegt ze. Pappa zal bellen, maar het duurt in ieder geval langer dan verwacht. Nanda heeft geen beeld en dat geeft heel veel onzekerheid, verwarring en spanning!

Beeld

Om Nanda een beeld te geven, pak ik een aantal memoblaadjes. Vandaag is het vrijdag, dat zet ik op het eerste blaadje, op het tweede zaterdag en verder tot en met dinsdag. Dat gevoel zal dus nog even blijven zeg ik, maar………..het gaat voorbij. Ik zie de spanning uit Nanda verdwijnen. Ze heeft een beeld. Het is haar duidelijk hoe lang ze moet wachten. Er is een beeld ontstaan, voor de tijd dat ze het gevoel moet verdragen! Dat beeld zorgt voor het verdwijnen van een groot deel van de spanning.

Vertrouwen

Als pappa haar komt ophalen, vraag ik of het zeker is dat de fiets er dinsdag is. Dat is niet zeker, dus leg ik nog een paar memoblaadjes achter de dinsdag, zodat ze weet, dat het nog iets langer kan duren. Door het beeld kreeg Nanda het vertrouwen, dat het paarse gevoel weer verdwijnt en dat was genoeg om alle spanning tot een minimum te verminderen tot één slechts legoblokje.

Na het gesprek kleit ze zonder problemen het woord hoeveelheid af.

Een week later komt ze vol trots met haar nieuwe fiets.